Lądowisko w Gryźlinach

Wczoraj ściernisko, jutro lotnisko


Na pomysł reaktywowania lotniska w Gryźlinach, czyli byłego poniemieckiego lotniska wojskowego z okresu II wojny światowej, wpadlipiknik starosta olsztyński i wójt gminy Stawiguda. Co zrobiono w tej sprawie czytaj w kalendarium powojennej historii lotniska.

KALENDARIUM

2003 – Składamy niezbędne dokumenty do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. 19 grudnia 2003 roku Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydaje zgodę na założenie lotniska użytku publicznego o kodzie referencyjnym 1A. Ta data to oficjalny początek powojennej historii lotniska w Gryźlinach.

2004 - Rozpoczynamy prace nad dokumentacją techniczną lotniska. Dotyczy ona m.in. trawiastego pasa startowego o długości 860 metrów, płyt postojowych samolotów, płyt tankowania oraz budynku obsługi). Inwestycję bierze na siebie Powiatowa Służba Drogowa w Olsztynie. Rozpoczyna się rozbudowa lotniska (roboty publiczne) – m.in. wyrównanie i oznakowanie trawiastego pasa startowego, ogrodzenie lotniska, montaż wskaźników wiatru. Już w lipcu mogą lądować pierwsze samoloty. Gryźliny zyskują status ,,Miejsca przystosowanego do startów i lądowań statków powietrznych” (zgodnie z instrukcją 63/Szymany/2004 ).

2005 – Inwestycję przejmuje Starostwo Powiatowe w Olsztynie. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę od Wojewody Warmińsko-Mazurskiego ruszają kolejne roboty – tym razem uzbrojenie terenu (m.in. montaż instalacji elektrycznej średniego i niskiego napięcia, kanalizacji separacji wód opadowych i sanitarnej oraz wodociągu, przygotowanie płyt postojowych, płyty tankowania oraz budynku obsługi lotniska). Użytkowana część lotniska uzyskuje wysoki standard i zostaje zatwierdzona przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Instrukcja nadaje lądowisku w Gryźlinach status ,,Innego miejsca przeznaczonego do startów i lądowań statków powietrznych” (instrukcja nr 6/2005). Gryźliny trafiają na lotniczą mapę Polski. Aeroklub Warmińsko-Mazurski organizuje bardzo udane I Euro-Regionalne Zawody Samolotowe Copernicus. Jedna z kluczowych konkurencji zostaje rozegrana w Gryźlinach. W związku z możliwością _wybudowania pasa startowego o nawierzchni betonowej (o długości 1700 m) konieczna staje się wymiana budynku obsługi lotniska. W miejsce zaprojektowanego w duchu tradycyjnej architektury warmińskiej staje budynek kontenerowy zapewniający podstawowe funkcje lotniska. Lotnisko wzbogaca sięOLYMPUS DIGITAL CAMERA też o stację meteo i radiostację z częstotliwością radiową przyznaną przez Urząd Komunikacji Elektronicznej (122.300 MHz).

2006 – Trwa bieżące utrzymanie lotniska. Podwoje otwiera czeska szkoła pilotażu (na samolotach ultralekkich ULL) Borysa Langa. „Latająca Akademia” legitymuje się wszystkimi uprawnieniami Urzędu lotnictwa Cywilnego do szkolenia w Polsce.  Dzięki temu pierwsze osoby zdobywają w Gryźlinach licencje pilotów samolotów ultralekkich. Latem odbywa się druga edycja Euro-Regionalnych Zawodów Samolotowych Copernicus. Dostajemy raport oddziaływania na środowisko, w którym pozytywnie zaopiniowano uwarunkowania środowiskowe budowy pasa betonowego o długości 1700 m. To stwarza potencjalną możliwość uruchomienia transportu pasażerskiego na samolotach średniego zasięgu oraz cargo. Z końcem roku po wypracowaniu z Agencją Ruchu Lotniczego instrukcji operacyjnej i złożeniu jej w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego rozpoczynamy procedurę rejestracji  Lądowiska Gryźliny.

2007 - Urzędnicy z centralnego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) przyznają nam status “lądowiska”. Po wizji lokalnej urzędników z ULC “inne miejsce startów i lądowań” w Gryźlinach awansowało do kategorii “lądowisko” i trafiło do oficjalnego Rejestru Lotnisk i Lądowisk ULC. – Przestajemy być anonimowi, stajemy się bardziej atrakcyjni dla pilotów no i możemy przyjąć samoloty o masie do 5,7 tony, np. Cessny, Wilgi, czy Zliny.
Gryźliny to pierwsze lądowisko w naszym regionie. W rejestrze ULC figurują też cztery lotniska, które chcą się rozbudowywać – w Elblągu, Kętrzynie, Szymanach i podolsztyńskich Dajtkach. Władze Powiatu Olsztyńskiego i gminy Stawiguda też myślą o porcie lotniczym w Gryźlinach, z obsługą pasażerską i małym CARGO (obsługą ruchu towarowego). Teraz czas na betonowy pas startowy o długości co najmniej 1 700 m, na którym może lądować pasażerski ATR 42 czy Boeing 737 z ograniczoną ilością paliwa. Przybywają dalsze elementy infrastruktury instalacja elektryczna lądowiska (oświetlenie). Wszelkie prace wykonali przy tym zadaniu pracownicy z gminy Stawiguda w ramach robót publicznych.

2008 -  odbyła się pierwsza edycja Rodzinnego Pikniku Lotniczego, gwiazdą pikniku był Ireneusz Jesionek z Radomia, samolot „Papuga” PAŻP, szkoła pilotów ultralekkich Borysa Langa z Czech.  Lądowisko wpisuje się powoli w lotniczą mapę Polski. W 2008 roku wybudowano hangar samolotowy o wym. 21,5 m x 16,5 m. Odbył się także I Międzynarodowy Rajd po Lotniskach Warmii i Mazur organizowany przez Aeroklub Krainy Jezior w Kęrzynie, a także obóz szybowcowy członków Aeroklubu Elbląskiego.

2009 – II Rodzinny Piknik Lotniczy, gwiazdą pikniku był Ireneusz Jesionek z Radomia, samolot „Papuga” PAŻP i grupa Boys. Kolejny rok działalności  szkoły pilotów ultralekkich Borysa Langa z Czech, umacnianie się lądowiska na lotniczej mapie Polski. Odbył się II Międzynarodowy Rajd po Lotniskach Warmii i Mazur organizowany przez Aeroklub Krainy Jezior w Kętrzynie.
Rozpoczyna działalność Uczniowskiego Klubu Sportowego „Awiator” przy Zespole Szkół  w Olsztynku. Młodzi adepci lotnictwa mieli dzięki temu możliwość odbywania lotów na szybowcach i samolotach ultralekkich
Odbył się po raz kolejny obóz szybowcowy  członków Aeroklubu Elbląskiego.

2010 -  III Piknik Lotniczy, gwiazdą pikniku był mistrz świata w akrobacji samolotowej Jurgis Kajrys, a w części artystycznej Gosia Andrzejewicz i Piotr Sczepanik. Rok 2010 był ostatnim rokiem działalności  szkoły pilotów ultralekkich Borysa Langa z Czech.  Zakup i oddanie do użytkowania  Kontenerowej Stacji Paliw – jedynej stacji benzynowej na lotniskach Warmii i Mazur.
III Międzynarodowy Rajd po Lotniskach Warmii i Mazur organizowany przez Aeroklub Krainy Jezior w Giżycku,
Obóz szybowcowy członków Aeroklubu Elbląskiego.
Powstanie modelarni przy Domu dla Dzieci w Gryźlinach .

2011 -  IV Piknik Lotniczy, gwiazdą pikniku był Jurgis Kairis i  Air Bandits, a w części artystycznej Małgorzata Ostrowska,
IV Międzynarodowy Rajd po Lotniskach Warmii i Mazur organizowany przez Aeroklub Krainy Jezior w Giżycku,
Działalność rozpoczyna Ośrodek Szkolenia Spadochronowego ,,Atmosfera”.

2012  -  V Piknik Lotniczy, gwiazdą pikniku był Jurgis Kairis i Air Bandits, a take przelot myśliwców bojowych F-16  
V Międzynarodowy Rajd po Lotniskach Warmii i Mazur organizowany przez Aeroklub Krainy Jezior w
Przekazanie dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego działki o pow. 0,8 ha pod budowę bazy oraz  nieruchomości o powierzchni 2 ha dla spółki Fotowoltaika Gryźliny pod budowę elektrowni słonecznej o mocy 1MW

2013 -  Rozpoczęcie procedury rejestracyjnej Lotniska Użytku Wyłącznego w Gryźlinach, VI Piknik Lotniczy, gwiazdą pikniku był Jurgis Kairis, Svietłana Kapanina, Artur Kielak certyfgryzl
VI Międzynarodowy Rajd po Lotniskach Warmii i Mazur organizowany przez Aeroklub Krainy Jezior w Giżycku

DANE OPERACYJNE LĄDOWISKA „GRYŹLINY”

Współrzędne geograficzne punktu odniesienia (WGS – 84):
Szerokość geograficzna 53°36’29”N.
Długość geograficzna 20°20’40”E.

Wyniesienie nad poziomem morza:
164m AMSL.

Wymiary i nawierzchnia pasa startowego:
- długość 800m,
- szerokość 60m,
- nawierzchnia twarda trawiasta.

Główny kierunek startu (podejścia):
kierunki geograficzne pasa startowego: 120° / 300° GEO.

Urządzenia łączności radiowej:
Radiostacja korespondencyjna:
częstotliwość radiowa – „GRYŹLINY RADIO” – 122,300 MHz.

Przyloty proszę uzgadniać telefonicznie.
Jakub Woźniak
Pełnomocnik Starosty Olsztyńskiego ds. zarządzania lądowiskiem „Gryźliny”
tel. 0504 107 309
tel. 0668 406 178

 

GALERIA LĄDOWISKA GRYŹLINY


CENNIK KORZYSTANIA Z LĄDOWISKA GRYŹLINY

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.Rozumiem