Pozwolenie na kierowanie tramwajem, zmiana danych, przedłużenie ważności pozwolenia

Pozwolenie na kierowanie tramwajem jest wydawane na 5 lat, nie dłużej jednak niż na okres wynikający z terminu ważności orzeczenia lekarskiego i orzeczenia psychologicznego.

 

Sprawę załatwisz podczas wizyty w urzędzie

Wydział Komunikacji i Transportu / parter, pokój nr 16, 18

tel.  89 521 05 22, 89 521 05 24

Przyjmowanie klientów w godzinach:
poniedziałki: 7.30 - 15.30,
wtorek-czwartek: 7.30 - 14.30,
piątek: 7.30 - 13.30

W Internetowej rezerwacji wizyt możesz też wybrać konkretny dzień i godzinę załatwienia sprawy. Wówczas w umówionym terminie zgłoś się do Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Olsztynie. Pracownicy wydziału pomogą wypełnić Ci wniosek bezpośrednio przy stanowisku podczas zakładania profilu kandydata na kierowcę.

Wymagane dokumenty

  1. wniosek o wydanie prawa jazdy — w formie dokumentu wniosek do pobrania poniżej,
  2. załączniki:
  • aktualna fotografia — sprawdź, jak powinno wyglądać zdjęcie do prawa jazdy,
  • orzeczenie lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania tramwajem, wydanego przez lekarza uprawnionego do badań kierowców,
  • orzeczenie psychologiczne potwierdzające brak przeciwwskazań psychologicznych do kierowania tramwajem,
  • kserokopia pozwolenia na kierowanie tramwajem (w przypadku zmiany danych lub przedłużenia ważności),
  • dowód uiszczenia opłaty za wydanie pozwolenia,
  • w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (uwaga: własnoręczny podpis na wniosku składa osoba ubiegajaca się o uprawnienie).

 

Do wglądu:

  • dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, paszport z aktualną wizą, karta pobytu),
  • oryginał dotychczasowego pozwolenia.

Ważne informacje

  • Wszystkie dokumenty należy składać w oryginałach.
  • Orzeczenie lekarskie oraz psychologiczne wymagane jest w przypadku ubiegania się o wydawanie pozwolenia do kierowania tramwajem po raz pierwszy, oraz w przypadku przedłużenia ważności pozwolenia.
  • W przypadku wydawania pozwolenia po raz pierwszy, po złożeniu wniosku wydawany jest PKK (profil kandydata na kierowcę) niezbędny do rozpoczęcia szkolenia oraz zapisania się na egzamin. Po zdanym egzaminie należy dostarczyć do urzędu dowód uiszczenia opłaty za wydanie pozwolenia na kierowanie tramwajem, co jest warunkiem wydania dokumentu.
  • Do wglądu: dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, karta pobytu).
  • Sprawę załatwia osobiście osoba składająca wniosek lub pełnomocnik.
  • W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto — nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna: nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003, tytuł opłaty: opłata skarbowa.

Opłaty

Opłata administracyjna: 30 zł za wydanie pozwolenia.

Opłatę dokonuje się w urzędzie kartą płatniczą lub należy dokonać w domu/w banku/na poczcie przelew na konto:

Nr konta bankowego Starostwa Powiatowego w Olsztynie: 46 1560 0013 2013 1105 7000 0003, tytuł: opłata za wydanie pozwolenia).

Opłata skarbowa: brak.

Termin i sposób załatwienia sprawy

Pozwolenie na kierowanie tramwajem oraz profil kandydata na kierowcę (w przypadku ubiegania się po raz pierwszy o wydanie pozwolenia) wydawane są w terminie nie dłuższym niż 2 dni od daty skompletowania przez urząd dokumentów kierowcy.

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji odmawiającej wydania.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 roku o kierujących pojazdami.
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.