Udzielenie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób samochodem osobowym lub pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu osób powyżej 7 i nie więcej niż 9 łącznie z kierowcą.

Licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób samochodem osobowym, licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą udziela starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy określonej w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), a w przypadku przedsiębiorców będących osobami fizycznymi — adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej określonego w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

 

Załatw sprawę

Wydział Komunikacji i Transportu / III piętro, pokój nr 303

tel. 89 521 05 47

Przyjmowanie klientów w godzinach:
poniedziałek: 7.00 – 16.00,

wtorek-czwartek: 7.00 - 15.00,
piątek: 7.00 - 14.00

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek — w formie dokumentu wniosek do pobrania poniżej,
  2. załączniki:
  • Oświadczenie członków organu zarządzającego osoby prawnej, osoby zarządzającej spółką jawną lub komandytową, a w przypadku innego przedsiębiorcy – osoby prowadzącej działalność gospodarczą o spełnianiu wymogu dobrej reputacji, o której mowa w art. 5c ust. 1 pkt 1 ustawy o transporcie drogowym (oryginał)

Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

  • Zaświadczenie o niekaralności opatrzone datą nie wcześniejszą niż miesiąc przed złożeniem wniosku, potwierdzające, że odpowiednio przedsiębiorca osobiście wykonujący przewozy, zatrudnieni przez niego kierowcy oraz osoby niezatrudnione przez przedsiębiorcę, lecz wykonujące osobiście przewóz na jego rzecz, spełniają warunki (brak orzeczonego zakazu wykonywania zawodu kierowcy), o których mowa w art. 5c ust. 1 pkt 4 ustawy o transporcie drogowym (oryginał).
  • Wykaz pojazdów (oryginał) zawierający następujące informacje:

1) markę, typ;

2) rodzaj/przeznaczenie;

3) numer rejestracyjny;

4) numer VIN;

5) wskazanie rodzaju tytułu prawnego do dysponowania pojazdem.

  • Dokumenty potwierdzajace spełnienie wymagań w zakresie posiadania:

1) krajowego prawa jazdy potwierdzającego posiadanie uprawnienia do kierowania pojazdami samochodowymi (kopia - oryginał do wglądu);

2) orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy (oryginał);

3) orzeczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy (oryginał).

  • Pełnomocnictwo dla osoby składającej wniosek i odbierającej licencję (oryginał).
  • Dowód uiszczenia opłaty za udzielenie licencji.

Ważne informacje

  • Sprawę załatwia przedsiębiorca lub pełnomocnik przedsiębiorcy.
  • W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika (odbiór licencji i wypisów), wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto — nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna: nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003, tytuł opłaty: opłata skarbowa.

Opłaty

Opłata skarbowa: wniosek nie podlega opłacie skarbowej.

Opłata administracyjna: opłata za wydanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób: od 2 do 15 lat - 320 zł, powyżej 15 do 30 lat - 380 zł, powyżej 30 do 50 lat – 450 zł + 10 % opłaty od podstawy za wydanie licencji za każdy zgłoszony pojazd do licencji.

Opłata za wydanie wypisu z licencji na każdy pojazd: 1% od podstawy za wydanie licencji.

Opłatę należy dokonać w domu/w banku/na poczcie przelewem na konto:

Nr konta Starostwa Powiatowego w Olsztynie: 46 1560 0013 2013 1105 7000 0003.

Termin odpowiedzi

Udzielenie lub odmowa udzielenia licencji następuje w formie decyzji administracyjnej niezwłocznie, nie później niż w terminie miesiąca od dnia złożenia wniosku wraz z załącznikami.

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie, w terminie 14 dni od dnia odbioru decyzji.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym.
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 sierpnia 2013 roku w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych.
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego.
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej.