Jak zdobyć pierwszy milion?

24.03.2025
Fot. Monika Nowakowska

Podczas XIX edycji konferencji PR w Samorządzie i Administracji Państwowej ogłoszono wyniki kolejnej odsłony konkursu KRYSZTAŁY PR-u, którego celem jest promowanie wartościowych inicjatyw oraz kreatywnych rozwiązań w wykorzystaniu narzędzi public relations. Jedno z wyróżnień zdobył Powiat Olsztyński.

Jury, złożone z profesjonalistów, któremu przewodniczył prof. Sławomir Smyczek z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, wyróżniło w kategorii „Najlepsza promocja/event instytucji kultury” działania Starostwa Powiatowego w Olsztynie. Projekt dotyczył rewaloryzacji XIX-wiecznego budynku dawnej bożnicy żydowskiej w Barczewie i utworzenia w nim Powiatowego Atelier Kultury SYNAGOGA.

Powiat Olsztyński stał się właścicielem obiektu w lipcu 2021 roku, przejmując go nieodpłatnie od Stowarzyszenia Społeczno-Kulturalnego „Pojezierze”, które nie było w stanie dłużej utrzymywać budynku ani funkcjonującej w nim galerii sztuki.

– Budynek wymagał gruntownego remontu i prac konserwatorskich – wspomina Krystyna Szter, powiatowa radna i „społeczny kustosz” synagogi. – To cenny zabytek, jeden z niewielu zachowanych judaików na terenie Warmii i Mazur, a niegdyś Prus Wschodnich.

Aby zdobyć pieniądze na rewitalizację obiektu i przywrócić mu dawny blask, Powiat postanowił w 2022 roku namówić mieszkańców województwa, by zgłosili synagogę do konkursu „Nasz Zabytek”, organizowanego co roku przez Fundację „Most the Most” Banku Gospodarstwa Krajowego. Kampania PR, realizowana przez komórkę promocji olsztyńskiego starostwa, odegrała kluczową rolę w sukcesie projektu. Liczne publikacje w mediach tradycyjnych i online, aktywność w mediach społecznościowych, kampanie graficzne i marketing szeptany przekonały mieszkańców do wsparcia tej inicjatywy.

Udało nam się wywołać „pospolite ruszenie”, dzięki któremu barczewska synagoga pokonała prawie czterdzieści innych zabytkowych obiektów zgłoszonych do konkursu i została jego laureatem – dodaje Andrzej Abako, starosta olsztyński. W ten sposób zdobyliśmy pierwszy milion na jej rewaloryzację.

Kolejnym etapem konkursu Fundacji Most the Most i kampanii prowadzonej przez specjalistów promocji olsztyńskiego starostwa było zaangażowanie lokalnej społeczności w proces określania przyszłych funkcji synagogi. Działania PR-owskie prowadzone przez starostwo zapewniły projektowi rozpoznawalność społeczną i medialną, w efekcie nie tylko udział w konkursie Fundacji zakończył się sukcesem. Wszystkie te elementy przyczyniły się do pozyskania kolejnych środków niezbędnych do kompleksowej modernizacji obiektu i przystosowania go do działalności kulturalnej. Cały projekt kosztował 3,4 mln zł, z czego 1,3 mln zł starostwo pozyskało z Polskiego Ładu, ponad 50 tys. zł od Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Resztę stanowiły pieniądze z budżetu Powiatu Olsztyńskiego.

Po 1,5 roku prac budowlanych i konserwatorskich, 10 grudnia 2024 roku odbyła się oficjalna inauguracja Powiatowego Atelier Kultury SYNAGOGA w Barczewie. Choć zagospodarowywanie terenu wokół budynku wciąż trwa, instytucja już działa według opracowanego kalendarza wydarzeń.

„Czynnikiem decydującym o sukcesie projektu „Synagoga”, zachowaniu dla współczesnych i potomnych cennego zabytku oraz powstaniu nowego miejsca na mapie kulturalnej Warmii i Mazur były działania PR prowadzone przez zespół pracowników promocji olsztyńskiego starostwa. Zostały one ukierunkowane na budowanie pozytywnych relacji z mieszkańcami oraz mediami, a także na kształtowaniu pozytywnej opinii o zabytku. To zaowocowało nowym życiem synagogi w Barczewie i przyczyniło się do integracji lokalnego środowiska wokół dziedzictwa kulturalnego regionu…” – napisali w uzasadnieniu swojej decyzji członkowie jury konkursu KRYSZTAŁY PR-u.

Jak wynika z badań dotyczących obecności medialnej „Synagogi w Barczewie” przeprowadzonych przez Instytut Monitorowania Mediów, w okresie od czerwca 2021 roku do grudnia 2024 roku na jej temat ukazało się 1 030 publikacji oraz 63 posty i komentarze. Łącznie dotarły one do ponad 9 milionów odbiorców. Ekwiwalent reklamowy tych publikacji (AVE) wyniósł ponad 2,1 mln zł.

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.Rozumiem