Jako prolog do przypadających 19 lutego 550. urodzin słynnego astronoma Powiat Olsztyński zaprezentował kolejne trzy produkty promujące Mikołaja Kopernika jako mieszkańca Warmii.
– W 22-letniej historii powiatu olsztyńskiego osoba Mikołaja Kopernika zajmuje w promocji pierwsze miejsce. Od dawna realizowany jest projekt Kopernik Warmiakiem, bo w końcu spędził tu ponad 40 lat swojego życia, i tu również spoczęły po śmierci jego szczątki. W ostatnich latach staramy się nawiązać współpracę z przedsiębiorcami, by Kopernika – jako markę – wykorzystali w swojej działalności. I to nam się udaje. Dziś przedstawiamy kolejne trzy pozycje, zrealizowane dzięki współpracy z lokalnym biznesem – mówił podczas konferencji prasowej Andrzej Abako, starosta olsztyński.
Taki tytuł nosi książka autorstwa Wojciecha K. Szalkiewicza, która ukazała się dzięki wsparciu samorządów Powiatu Olsztyńskiego, Województwa Warmińsko-Mazurskiego i Miasta Olsztyn. – Nie jest to klasyczna biografia, ale opowieść o tym, czego dokonał w różnych dziedzinach i co się działo w związku z jego postacią, a więc nie tylko o Koperniku i o tym, co działo i dzieje się wokół Kopernika – opowiadał autor.
Wydawca podkreślił z kolei aktualność treści książki. – Zamknęliśmy ją do druku praktycznie dwa tygodnie temu, więc znalazły się w niej informacje o najnowszych przedsięwzięciach z nim związanych, chociażby wprowadzony niedawno do obiegu znaczek Poczty Polskiej – tłumaczył Ireneusz Iwański, prezes Wydawnictwa Butterfly. – Już zaczęliśmy promocję tego wydawnictwa, za chwilę trafi na półki księgarni i do sklepów internetowych. Planujemy jej dystrybucję wśród Polonii amerykańskiej.
Mikołaj Kopernik znany jest m.in. ze swojej Taksy chlebowej, w której postulował o ustabilizowanie cen i wagi chleba. Do tematu nawiązał lokalny przedsiębiorca. – Piekarnia Tyrolska stara się także pokazywać historię Polski przez pryzmat podniebienia. Dlatego w tej gamie naszych różnych wypieków znalazł się chleb, przygotowany na podstawie historycznych receptur z lat 20. XVI wieku – wyjaśnił Waldemar Ziarek, szef marketingu PT. Chleb od kwietnia będzie wprowadzony do sprzedaży w sieci handlowej piekarni.
Na propozycję współpracy ze starostwem odpowiedziała również firma Jutrzenka S.A. z Dobrego Miasta. Na rynku właśnie pojawił się nowy cukierek. – „Kopernik piernikowy” ma bardzo ciekawy, korzenny smak. Jesteśmy na etapie wprowadzania go do asortymentu sieci sklepów lokalnych. To kontynuacja naszych wspólnych działań, bo wcześniej wyprodukowaliśmy „Wanijsko flaomę”, czyli śliwkę w czekoladzie, i „Krówkę świętowarmińską” – mówiła Paulina Grabia, kierownik marketingu Jutrzenki SA.
Zwolenniczką promowania Warmii poprzez jej najsłynniejszego mieszkańca jest także Joanna Michalska-Reda, wicestarosta olsztyński. – Jako samorząd pracujemy nad tym, by wydobyć Warmię z cienia Mazur. A w końcu Mikołaj Kopernik tu żył i tu wstrzymał słońce, a ruszył Ziemię. Cieszę się, że wielu przedsiębiorców myśli podobnie i docenia potencjał we współpracy z Powiatem Olsztyńskim – mówiła wicestarosta Michalska-Reda.
tekst: Magdalena Bujewicz-Mydlak
zdjęcia: Monika Nowakowska