Udzielenie licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy

Licencję na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy udziela starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy określonej w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), a w przypadku przedsiębiorców będących osobami fizycznymi - adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej określonego w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

 

Załatw sprawę

Wydział Komunikacji i Transportu / III piętro, pokój nr 303

tel.  89 521 05 47

Przyjmowanie klientów w godzinach:
poniedziałek: 7.00 – 16.00,

wtorek-czwartek: 7.00 - 15.00,
piątek: 7.00 - 14.00

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek — w formie dokumentu wniosek do pobrania poniżej,
  2. Załączniki:
  • Oświadczenie członków organu zarządzającego osoby prawnej, osoby zarządzającej spółką jawną lub komandytową, a w przypadku innego przedsiębiorcy – osoby prowadzącej działalność gospodarczą o spełnianiu wymogu dobrej reputacji, o której mowa w art. 5c ust. 1 pkt 1 ustawy o transporcie drogowym (oryginał)

Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

  • Oświadczenie osoby zarządzającej transportem o pełnieniu roli zarządzającego transportem w przedsiębiorstwie (oryginał) . 

Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań

  • Certyfikat kompetencji zawodowych zarządzającego transportem (kserokopia).
  • Dokumenty potwierdzające spełnienie warunków zdolności finansowej (oryginał), zapewniającej podjęcie i prowadzenie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy. Sytuację finansową potwierdza się dostępnymi środkami finansowymi lub majątkiem w wysokości: 50000 euro, w formie:

a) rocznego sprawozdania finansowego

b) dysponowanie środkami pieniężnymi w gotówce lub na rachunku bankowym lub dostępnymi aktywami,

c) posiadanie akcji lub udziałów lub innych zbywalnych papierów wartościowych,

d) udzielenie gwarancji lub poręczeń bankowych,

e) własność nieruchomości.

Przy ocenie sytuacji finansowej, stosuje się kurs średni euro ogłaszany przez Narodowy Bank Polski, obowiązujący w ostatnim dniu roku poprzedzającego rok, w którym ocena ta jest dokonywana.

Kurs euro z dnia 29.12.2023 r.: 4,3480 zł.
 

  • Dowód uiszczenia opłaty za udzielenie licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy.
  • Pełnomocnictwo dla osoby składającej wniosek i odbierającej licencję (oryginał).

Ważne informacje

  • Sprawę załatwia przedsiębiorca lub pełnomocnik przedsiębiorcy.
  • W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika (odbiór licencji), wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto — nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna: nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003, tytuł opłaty: opłata skarbowa.

Opłaty

Opłata skarbowa: wniosek nie podlega opłacie skarbowej.

Opłata administracyjna: opłata za wydanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy: od 2 do 15 lat - 800 zł, powyżej 15 do 30 lat - 900 zł, powyżej 30 do 50 lat - 1000 zł.

Opłatę należy dokonać w domu/w banku/na poczcie przelewem na konto:

Nr konta bankowego Starostwa Powiatowego w Olsztynie: 46 1560 0013 2013 1105 7000 0003

Termin odpowiedzi

Udzielenie lub odmowa udzielenia licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy następuje w formie decyzji administracyjnej w terminie miesiąca od dnia złożenia wniosku wraz z załącznikami.

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie, w terminie 14 dni od dnia odbioru decyzji.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym.
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 sierpnia 2013 roku w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych.
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego.
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej.