Starosta Olsztyński działając jako organ nadzoru na podstawie art. 12 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984r. o fundacjach (Dz. U. z 2023r. poz. 166) nad fundacjami mającymi siedzibę na terenie powiatu olsztyńskiego, przypomina o konieczności składania sprawozdań z działalności fundacji.
Fundacja zgodnie z art. 12 ust. 2 i ust. 3ustawy o fundacjach, składa corocznie właściwemu ministrowi sprawozdanie ze swojej działalności obejmujące najważniejsze informacje o działalności fundacji w okresie sprawozdawczym, pozwalające ocenić prawidłowość realizacji przez fundację jej celów statutowych. Sprawozdanie udostępnianie jest przez fundację do publicznej wiadomości.
Sprawozdanie z działalności ma na celu pokazać jakie działania podjęła organizacja w określonym czasie. Działania te powinny być zgodne z celami statutowymi organizacji i mieścić się w sposobach realizacji tych celów, również wymienionych w statucie.
Sprawozdanie, o którym mowa wyżej, sporządza się w postaci elektronicznej, na formularzu udostępnionym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego Ministra Sprawiedliwości, oraz opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Na podstawie art. 12 ust. 4 ustawy o fundacjach wydane zostało rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie jednolitego wzoru formularza sprawozdania z działalności fundacji (Dz. U. z 2022r., poz. 2791). Rozporządzenie to weszło w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. i określa w załączniku wzór formularza sprawozdania z działalności fundacji.
Sprawozdanie składane jest corocznie w terminie do 31 grudnia danego roku za rok ubiegły i podlega upublicznieniu. Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o fundacjach – fundacja udostępnia sprawozdanie do publicznej wiadomości.
Wobec powyższego Starosta Olsztyński zwraca się o coroczne przesyłanie informacji o miejscu udostępnienia do publicznej wiadomości sprawozdań z działalności fundacji oraz ewentualne przesłanie kopii sprawozdań. Informację zwrotną należy przesyłać corocznie, bez wezwania, na adres Starostwo Powiatowe w Olsztynie, Plac Bema 5, 10-516 Olsztyn, bądź na adres e-mail: ok@powiat-olsztynski.pl w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku. W przypadku nie sporządzania sprawozdań z działalności fundacji oraz nie udostępniania sprawozdań do publicznej wiadomości, Starosta Olsztyński podejmie czynności, o których mowa w art. 12 ust.1 ustawy o fundacjach.
Ponadto Starosta Olsztyński sprawuje kontrolę nad działalnością fundacji będącej instytucją obowiązaną w rozumieniu przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w zakresie zgodności jej działania z przepisami tej ustawy.
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finasowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023r. poz. 1124 ze zm.) nakłada na podmioty jakimi są instytucje obowiązane, obowiązek podejmowania działań celem przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałanie finansowaniu terroryzmu.
Status instytucji obowiązanej posiadają fundacje ustanowione na podstawie ustawy o fundacjach w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane;
W związku z powyższym Starosta Olsztyński zwraca się z prośbą o przesłanie informacji dotyczących przyjmowania lub dokonywania przez fundację płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane.
Informacje, o których mowa powyżej proszę przesłać na adres:
Starostwo Powiatowe w Olsztynie
Plac Bema 5
10-516 Olsztyn
bądź na adres e-mail: ok@powiat-olsztynski.pl