Wymiana prawa jazdy w przypadku zmiany danych

Osoba posiadająca prawo jazdy lub pozwolenie na kierowanie tramwajem jest obowiązana zawiadomić starostę o utracie tego dokumentu, jego zniszczeniu w stopniu powodującym nieczytelność, a także o zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych w nim zawartych, w terminie 30 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia. Zmiana adresu zamieszkania nie wymaga zmiany prawa jazdy.

 

Sprawę załatwisz podczas wizyty w urzędzie

Wydział Komunikacji i Transportu / parter, pokój nr 16, 18

tel. 89 521 05 22, 89 521 05 24

Przyjmowanie klientów w godzinach:
poniedziałki: 7.30 - 15.30,
wtorek-czwartek: 7.30 - 14.30,
piątek: 7.30 - 13.30

W Internetowej rezerwacji wizyt możesz też wybrać konkretny dzień i godzinę załatwienia sprawy. Wówczas w umówionym terminie zgłoś się do Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Olsztynie.

Wymagane dokumenty

  1. wniosek o wydanie prawa jazdy — w formie dokumentu wniosek do pobrania poniżej,
  2. załączniki:
  • aktualna fotografia — sprawdź, jak powinno wyglądać zdjęcie do prawa jazdy,
  • orzeczenie lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami wydane przez lekarza uprawnionego do badań kierowców — w przypadku przedłużenia ważności,
  • orzeczenie psychologiczne potwierdzające brak przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami — w przypadku przedłużenia ważności (jeżeli jest wymagane),
  • obustronna kserokopia dotychczas posiadanego prawa jazdy,
  • dowód uiszczenia opłaty za wydanie prawa jazdy,
  • w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (uwaga: własnoręczny podpis na wniosku składa osoba ubiegajaca się o uprawnienie). .

Ważne informacje

  • Wszystkie dokumenty należy składać w oryginałach.
  • Do wglądu: dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, karta pobytu).
  • Sprawę załatwia osobiście osoba posiadająca prawa jazdy lub pełnomocnik.
  • W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika (odbiór prawa jazdy), wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto — nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna: nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003, tytuł opłaty: opłata skarbowa.

Opłaty

Opłata administracyjna: 100 zł za wydanie prawa jazdy.

Opłatę dokonuje się w urzędzie kartą płatniczą lub należy dokonać w domu/w banku/na poczcie przelew na konto:

Nr konta bankowego Starostwa Powiatowego w Olsztynie: 46 1560 0013 2013 1105 7000 0003, tytuł: opłata za wydanie prawa jazdy).

Opłata skarbowa: brak.

Termin i sposób załatwienia sprawy

Prawa jazdy wydaje się w ciągu 14 dni od dnia skompletowania dokumentów.

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji odmawiającej wydania.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.